Reparatie van onze PM3264-scoop (deel 3)

Vorige week was onze scoop eigenlijk al klaar om te gaan testen, maar het was het einde van de schoolweek, dus moesten we de ontknoping nog een weekje uitstellen. Gezien de resultaten bij de eerste test leek de kans groot dat hij meteen zou werken.

Testen

Stip op het Scherm

Er verscheen een stip op het scherm

Er kwam wel een stip op het scherm. Maar we wilden natuurlijk een lijn zien.
Hoe moesten de leerlingen ooit de weg vinden tussen al die knoppen? Zeker als je nog nooit eerder met een scoop hebt gewerkt en niet weet wat je kunt verwachten, kan dat knap lastig zijn. Een handleiding hadden we ook niet. Trouwens: wie heeft er nog het geduld om een handleiding te lezen tegenwoordig?

Lijn op het Scherm

Met AUTO TRIGGER kregen we een lijn op het scherm

We hadden in elk geval een ingangssignaal nodig, maar we hadden geen functiegenerator of iets dergelijks bij de hand en om nou meteen aan het lichtnet te gaan meten, leek me wel een beetje te heftig. Gelukkig hoef je maar een draadje aan te sluiten op de ingang en een apparaat zal al een bromsignaal oppikken van het lichtnet, dus dat leek een goed begin. En we moesten zorgen dat de scoop getriggerd werd, dus voorlopig was de AUTO TRIGGER-functie het meest geschikt.

Toen we dan eindelijk beeld hadden, zagen we lang niet de nette sinusgolf, die je zou verwachten. We zagen een heel rommelig signaal met allerlei hoogfrequente componenten. Misschien is dat tegenwoordig gebruikelijk met al die mobiele telefoons en andere apparatuur in de buurt. Een mooie, zuivere sinusgolf zou uit didactisch oogpunt het meest geschikt zijn, maar die kwam er niet uit.

Gelukkig zijn er heel handige functiegeneratorapps beschikbaar voor mobiele telefoons. Via de koptelefoonuitgang kun je dan gewoon een heel net testsignaal aftappen om met je scoop aande slag te gaan. (Nog een reden om geen telefoon zonder audio-jack te kopen…)

Experimenteren

En zo kwamen dan eindelijk de eerste bruikbare beelden op het scherm. Erg stabiel waren ze nog niet, het leek er op, dat we vooral veel last hadden van vervuilde contacten in de schakelaars.

Sinus op het scherm

Nu kregen we een bruikbaar beeld te zien

We hebben de scoop nog een keer opengemaakt om te kijken of we de schakelaars misschien konden schoonmaken, maar dat bleek toch wel erg moeilijk: je kunt er niet bij! Er zit dus weinig anders op dan de schakelaars gewoon heel vaak heen-en-weer te draaien, dan worden ze op den duur wel schoon.

Een tweede signaalbron die we hebben onderzocht was een microfoon. (Eigenlijk was het een luidspreker, maar zoals bekend werken die net zo goed als een microfoon.) De leerlingen probeerden zo hard mogelijk geluid te maken om iets op het scherm te krijgen, maar een veel simpeler aanpak is natuurlijk om gewoon de gevoeligheid van de scoop groter in te stellen.

We zijn ook nog naar het muzieklokaal gegaan om de golfvormen van verschillende instrumenten te bekijken. Vooral bij de instrumenten die van nature geschikt zijn om aan te sluiten op een versterker (keyboard, gitaar) ging dat heel goed.

Conclusie

DOE040 heeft er een mooi meetapparaat bijgekregen met veel educatieve mogelijkheden!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *