WordCamp Nijmegen 2018 (deel 3)

Op 30 augustus, 31 augustus en 1 september vond in Nijmegen WordCamp Nijmegen plaats. Voor de Nederlandse WordPress-community is dat dé plaats om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.

Dit is het derde deel van het verslag over mijn ervaringen, opnieuw versierd met de fraaie cartoons van @StudioMIK. Zie ook deel 1 en deel 2.

Zondag 1 september

Eerst heb ik de stands van verschillende sponsors bezocht.

Om te beginnen ging ik kijken bij Yoast, waar ik een exemplaar van Yoast Magazine oppikte.

Daarna ging ik kijken bij Savvii, waar me nogmaals werd uitgelegd, wat de voordelen zijn van hun gespecialiseerde WordPress hosting. Ik kreeg nog een leuke sticker mee.

Bij de stand van Level Level vond ik heel mooie ansichtkaarten met tips over #a11y (accessibily = toegankelijkheid voor mensen met een beperking). Ze hebben zeven verschillende en ik kreeg meteen een zorgvuldig geselecteerd stapeltje in handen gedrukt, zodat ik de hele collectie had. Tips voor accessibility zijn nuttig voor elke website, want ze maken je site ook beter bruikbaar voor mensen die geen beperking hebben, en voor Google, dus het verbetert je SEO!

Bij de stand van Plesk vroeg @CaroleOlinger me, of ik iets met sokken had. “I wear them”, bekende ik fluisterend. Gelukkig vond ze dat helemaal niet raar en gaf me een paar #ElvisPlesky-sokken mee.

Natuurlijk bezocht ik ook de stand van MultiLingualPress. Meertalige websites zijn tenslotte één van mijn favoriete onderwerpen. Daar leerde ik dat je versie 2 van MLP gratis kunt downloaden om deze plugin uit te proberen. Dat heb ik wel op mijn TODO-lijstje gezet…

Hoe het begon: Pay It Forward met WordPress

Als eerste bezocht ik de voordracht van Paula van Gestel, @Paula_vG. Ze kwam met een heel persoonlijk verhaal. Op het eerste gezicht zou je denken dat dat niet past binnen een WordCamp, maar dat was wel degelijk het geval.

Het centrale thema was Pay It Forward, dat betekent dat mensen een dienst verlenen, zonder dat ze daarvoor betaald hoeven worden. Daarbij geldt dan wel de afspraak dat degene die van die dienst profiteert, zelf ook weer anderen gaat helpen onder vergelijkbare voorwaarden. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van… En dat sluit dus weer precies aan bij de Open Source-filosofie van WordPress. Ze gaf daar heel goede voorbeelden van.

Meer lezen: https://payitforwardnederland.wordpress.com/

Een analyse van onderbelichte risico’s van informatielekken in WordPress

Niels de Blaauw, @NdeBlaauw, vertelde over een onderzoek dat hij had gedaan bij 66.000 van de grootste WordPress-sites. Daar hoefde hij trouwens niet voor uit zijn bureaustoel te komen, want dankzij de REST-API kun je vanaf je toetsenbord gemakkelijk allerlei informatie aan WordPress-sites ontfutselen.

83% van de geïnfecteerde sites draaide op WordPress

83% van de geïnfecteerde sites draaide op WordPress

Het was echt schrikken om te horen hoeveel informatie je uit WordPress kunt halen met behulp van de REST-API. Toch wel vreemd dat ons wordt aangeraden om XML-RPC dicht te zetten, terwijl de REST-API vergelijkbare mogelijkheden biedt.

Natuurlijk heb ik gevraagd of je die enge REST-API ook kunt dichtzetten. En dat blijkt mogelijk. Tot WordPress versie 4.7 waren er zelfs ingebouwde filters waarmee je dat kunt doen, maar tegenwoordig kan het nog steeds, met een plugin, bijvoorbeeld Disable REST API.

Wat taalwetenschappers kunnen betekenen voor jouw SEO

Er waren twee talks die over taal gingen, natuurlijk mocht ik die niet missen. De eerste werd gepresenteerd door Irene Strikkers, @IreneStrikkers van Yoast.

Ik was werkelijk verbaasd om te horen hoeveel taalwetenschappers er al bij Yoast werken. Maar het is heel terecht dat Yoast gebruik maakt van de kennis van deze mensen. Dat geldt vooral voor de steeds verbeterende tekstanalyse die de Yoast SEO-plugin uitvoert.

De tekstanalyse werkt niet even goed voor alle talen. Het was dus niet voor niets, dat ik vorig jaar mijn leerlingen die Turkse websites bouwen heb aangeraden om verschillende versies van hun sleutelwoorden uit te proberen als focus keyword. “su” betekent “water” in het Turks, maar Yoast SEO heeft geen idee dat “suda” betekent “in het water” en “suden” “uit het water”.

Aan dat soort dingen wordt gewerkt, steeds meer talen worden op die manier ondersteund. Jammer genoeg heb ik niet kunnen vinden welke talen nou precies wel en welke niet met die geavanceerde analyse worden ondersteund. Totdat Irene me dat vertelde: de ondersteunde functies per taal zijn te vinden in de Yoast-knowledge base. Maar de gebruikersinterface van de Yoast SEO-plugin is wel naar alle talen vertaald, dat is al een goed begin.

Meer lezen:
http://bit.ly/b1schrijftips
http://bit.ly/leesbaarheidrankt
http://bit.ly/leesbaarheidsanalyse
http://bit.ly/tekststructuur
http://bit.ly/hoelezersscannen
http://bit.ly/copywritingcursus
http://bit.ly/writeplainenglish

Copywriting: zo laat je je websitebezoekers doorlezen

De tweede taalkundige die ons toesprak was NinaRosa Juffermans. Ze slaagde er in elk geval in, om ons te laten doorluisteren. Haar verhaal ging niet alleen over taal, maar ook over marketing. Want dat is copywriting: schrijven om je doelgroep te overtuigen.

Daarbij gelden alle tips om gewoon goed Nederlands te schrijven. Toch fijn om te zien dat er nog jonge mensen zijn die weten wanneer je een t moet schrijven of een d. En die het belangrijk vinden of je woorden aan elkaar schijft of los.

Bij het uitleggen van wat copywriting is, maakte ze gebruik van Mentimeter (www.mentimeter.com), een interactief online tool. De aanwezigen konden via hun telefoon invoeren, waar ze aan dachten bij copywriting.

Ze had tips om je te richten op je doelgroep, maar ook duidelijke voorbeelden uit de praktijk van veelgemaakte fouten, met advies over hoe die te verbeteren.

Meer lezen: www.ninarosadenkfabriek.nl

Mike’s Personal Branding Workshop

Ook vandaag wilde ik de handen uit de mouwen steken, en net als gisteren bij een onderwerp dat me niet van nature gemakkelijk afgaat: Personal Branding.

Mike Rynart, @MikeRynart, vertelde hoe een krachtig, eenduidig persoonlijke beeld (ik probeer het maar in het Nederlands te zeggen) je kan helpen om meer klanten te bereiken, je doelgroep helder te krijgen en een verleidelijke, opvallende boodschap te brengen.

Waarom heb je dat nodig? Hoe maak je een eenvoudige boodschap, die mensen begrijpen? En wat moet er dan op je website staan? Al ben ik dan geen ster in mezelf verkopen, ik vind dit soort workshops wel altijd inspirerend. En alles wat ik ervan kan opsteken is mooi meegenomen.

Ook bij deze workshop kwam Sinek’s “Start with Why” weer om de hoek kijken. Het is een verhaal waar erg veel goeroes en coaches steeds weer op teruggrijpen. Toen ik er voor het eerst van hoorde, was ik ook heel enthousiast, maar ik ben er toch aan gaan twijfelen.

Waarom doe je zaken? Het eerlijke antwoord is natuurlijk dat je in je levensonderhoud moet voorzien, maar dat is niet wat Sinek wil horen. Er moet een hoger doel genoemd worden.

In werkelijkheid zou ik ook  graag altijd bezig zijn met maatschappelijk relevante zaken, maar als ik dan niks meer te eten heb en ik kan mijn hypotheek niet betalen, dan houdt dat filantropische werk natuurlijk al snel op.

Er was in deze workshop erg veel aandacht voor Instagram, een sociaal medium waar ik gelukkig nog niet op zit. Het was wel interessant om er meer over te horen

Meer lezen: https://mikerynart.com/

0.6 seconds is the new slow

The time your site needs to loadDe laatste keynote op deze WordCamp werd verzorgd door Jono Alderson, @jonoalderson. Jono is digitaal strateeg, marketing-technoloog en full-stack-ontwikkelaar met meer dan tien jaar ervaring in SEO, analytics, merk- en campagnestrategie enzovoort…

Wie dacht om bij deze laatste voordracht een beetje te kunnen uitrusten van alle indrukken van de afgelopen dagen, kwam bedrogen uit! Jono’s verhaal ging over de snelheid van websites. En, helemaal in stijl, praatte hij razendsnel, waarbij de slides elkaar in een heel hoog tempo opvolgden. Ik kon er echt van genieten als van een vorm van theater.

Find the slow stuffMaar  intussen kwam wel de boodschap over, tenminste, ik hoop dat ik het begrepen heb: er is niet één ding dat je kunt doen om je website als bij toverslag te versnellen. In tegendeel: er zijn honderden kleine dingetjes die je kunt doen, en die dragen allemaal bij. Het is belangrijk dat je tools gebruikt om te meten wat er echt gebeurt bij het laden van je pagina’s. Als je dat weet, kun je gericht gaan optimaliseren.

 

Meer lezen: https://www.jonoalderson.com/

 

This post is also available in: Engels


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *