WordCamp Nijmegen 2018 (deel 2)

Op 30 augustus, 31 augustus en 1 september vond in Nijmegen WordCamp Nijmegen plaats. Voor de Nederlandse WordPress-community is dat dé plaats om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.

Dit is het tweede deel van het verslag over mijn ervaringen.

Het was me op de Contributors Day al opgevallen dat er iemand zat te tekenen, maar het werd me pas later duidelijk waarom dat was: Maikel Verkoelen van  @StudioMIK heeft de sessies van dit WordCamp op onnavolgbare manier vastgelegd in cartoons. Hij heeft me toestemming gegeven om dit verslag hier en daar te verluchtigen met gedeelten van die cartoons.

Zaterdag 31 augustus

Op de tweede dag ging het pas goed van start: lezingen, workshops, standjes van de sponsors… Heel jammer dat je niet bij alle presentaties kunt zijn. Het is erg nuttig om van te voren te plannen waar je naartoe wilt gaan.

The Privacy Paradox: We all need to start acting

De eerste keynote was van Robert-Jan Budding, internationaal marketeer bij Savvii.

Een bekende uitspraak is: “Ik maak me geen zorgen over privacy, want ik heb niks te verbergen.” Dat is natuurlijk wel erg kortzichtig. En heb je werkelijk niks te verbergen? Als je 24/7 in de gaten wordt gehouden, dan ga je wel anders denken.

We kunnen het niet aan!En het gaat steeds verder. Weet jij wie er allemaal data over je heeft en wat die daarmee doet? We geven allemaal toestemming voor het gebruik van onze gegevens, zonder de voorwaarden echt  te lezen. Waarom is dat toch? We kunnen de consequenties niet overzien, we kunnen het niet aan!

I feel I can trust you.

Vroeger was privacy overzichtelijk. Als je iemand in het echt ontmoet, kun je aanvoelen of die persoon te vertrouwen is. Als je je voordeur dichtdeed had je privacy, maar nu staan we wereldwijd in allerlei databases. Het vertrouwen dat je kunt krijgen door rechtstreeks menselijk contact is er niet meer.

Als je denkt dat je niets te verbergen hebt, doe je jezelf tekort. Om creatief te zijn moet je de ruimte hebben om te experimenteren en om fouten te maken.

Het is dus belangrijk dat bedrijven en organisaties zorgvuldig omspringen met de gegevens die hun klanten, leden, lezers of deelnemers met ze willen delen. De website speelt daar een belangrijke rol in, dus wij, WordPressers, moeten daar op letten!

Meer lezen: Future Crimes van Mark Goodman

Why site structure is important for SEO

De tweede spreker in de main track was Marieke van de Rakt, @MariekeRakt, mede-eigenaar van Yoast.

Marieke begon met een anecdote over Alice. Alice schrijft graag verhalen. Ze schrijft er elke dag één. En daarna gooit ze ze op de grond. Na drie jaar heeft ze meer dan duizend artikelen geschreven en die liggen allemaal door elkaar, op de grond. Hoe moet ze die ooit nog terugvinden, als ze naar een bepaald verhaal wil zoeken? Ze was vergeten om structuur aan te brengen.

Ook voor anderen, en voor Google, is het belangrijk om structuur aan te brengen. Je maakt die structuur door links aan te brengen. Google volgt links. Hoe meer links een pagina krijgt, hoe belangrijker hij is. Zo wijs je Google de weg, en ook je bezoekers.

Haar verhaal riep bij mij een vraag op: moeten we wel linken naar posts? Ik wil de bezoekers vooral naar mijn pagina’s leiden. Haar antwoord: “Een lastige vraag… Ja, toch wel, ook je posts verdienen een paar linkjes.

Meer lezen: https://yoast.com/author/marieke/

A Marketer’s Guide to Developing Empathy (for Developers)

Na Marieke betrad Bridget Willard, @YouTooCanBeGuru, het podium. Zij is marketing consultant en wordt in de hele wereld gevraagd als keynote speaker.

Voordat de voordracht begon, kwam er nog een ontwikkelaar vragen of deze talk wel echt gericht was op ontwikkelaars, want dat was uit de titel niet meteen duidelijk. Ontwikkelaars hebben moeite met marketing, en met andere “soft skills”, maar is marketing wel zo soft? Volgens Bridget niet: het is een wetenschap!

Bridget Wllard says Marketing is a scienceHet gaat er vooral om, dat je je potentiële klanten ècht gaat begrijpen. En dat doe je door ze te ontmoeten. Ze haalt het voorbeeld aan van Dian Fossey, die gorilla’s bestudeerd heeft, door samen met ze te gaan leven. Ze gedroeg zich net als de gorilla’s en werd daardoor volkomen geaccepteerd in de groep. Doe hetzelfde: onderzoek waar je klanten elkaar ontmoeten en ga met ze meedoen.

Meer lezen: bridgetwillard.com

The Eternal Struggle: Backward Compatibility VS Technical Debt

Backward Compatibility: a two-edged swordAlain Schlesser, @schlessera, is freelance software engineer, WordPress consultant en ondernemer uit Duitsland.

Zijn verhaal ging vooral over technical debt. Technical debt is een verlies aan software-kwaliteit dat zich in de loop van de tijd opbouwt vanwege de onprettige ontwerpkeuzes die je wel moet maken, zelfs als je verstandig bezig bent. Van die vragen, waar je NEE op zou willen antwoorden, maar waar je wel JA op moet zeggen. Zeker bij WordPress is dat  een probleem, omdat er alles aan gedaan wordt om de software backwards compatible te houden met eerdere versies.

Een goede manier om uit te leggen hoe dat werkt met technical debt is het technical debt quadrant. Hier wordt op twee assen uitgezet hoe je daarmee kunt omgaan en wat de oorzaken zijn.

In elk geval geldt, net als wanneer je een schuld in geld hebt, dat je rente betaalt: je betaalt rente in de vorm van extra werk dat je moet doen om om te gaan met de problemen in je software. Daardoor wordt het onderhoud steeds moeilijker en wordt het steeds lastiger om nieuwe functies toe te voegen.

Backward Compatibility cause TEchnical DebtEen grappig detail is, dat zelfs de bugs in je oude versies veranderen in features als je backwards compatible wilt blijven: er wordt van alles gebouwd dat samenwerkt met jouw software en erop rekent dat die software bepaald gedrag vertoont.

Don’t fix it…

Ik zal nooit vergeten hoe ik op een keer een spelfout verbeterde in een programma, waardoor een heel ander programma opeens niet meer werkte: dat verwerkte de output van het programma dat ik had aangepast en het werkte alleen als het die output kreeg MET spelfout!

Meer lezen:

 

Browser APIs: the unknown Super Heroes

De volgende sessie die ik bezocht, werd gepresenteerd door Rowdy Rabouw, @RowdyRabouw, een webontwikkelaar met meer dan twintig jaar ervaring in HTML,CSS, JavaScript en PHP.

Hij vertelde over allerlei API’s die in veel browsers zijn ingebouwd. Het gaat vooral over functies om te werken met de hardware van je apparaat. Hij had het over de Geolocation-API, de Battery status-API, de Device memory-API, de Web audio-API, de Media capture and streams-API, de Vibration-API, de Page visibility-API, de Online offline status-API, de Speech synthesis-API en de Speech Recognition-API.

Hij had bij vrijwel alle API’s wel een demonstratie en hij had zelfs een robotje meegebracht, dat via de Bluetooth-API op afstand te besturen was, ook door het publiek!

Who is afraid of the Business Plan?

Het was tijd om aan het werk te gaan: Francesca Marano, @FrancescaMarano, gaf een workshop over het opstellen van een business plan. Ik heb een bloedhekel aan businessplannen, maar ik ben best bereid om mijn leven te beteren. Als iemand een goede manier weet…

Toen Francesca haar bedrijf startte in 2011 ging ze zonder bedrijfsplan aan de slag. Officieel was ze web-designer, maar ze deed van alles en nog wat. Ze wist ook een heleboel geld uit te geven, zodat het hele bedrijf na acht maanden over de kop ging. En ze had veel meer uitgegeven dan omzet gemaakt.

Later begon ze opnieuw, nu met een business plan en volgens haar kun je van elk bedrijf een succes maken, als je je maar voldoende richt op een specifieke markt en werkt met meetbare doelen en een heldere strategie.

Het ging om een workshop die oorspronkelijk een hele dag zou duren, maar ze had hem ingekort tot drie uur. En dat had ze weer ingekort tot anderhalf uur om het hier te presenteren. Dat werd dus opschieten!

Francesca heeft een heel eigen aanpak voor het maken van een business-plan. Geen tabellen en grafieken, maar kleurpotloden, viltstiften stickers en tekenpapier. We wilden een “right brain business plan” maken.

Start with Why

Een plan op basis van je eigen waarden… Je raadt het misschien al: ze verwees naar het boek van Simon Sinek: “Start with Why”. Je komt dat tegenwoordig overal tegen en toen ik er in 2012 voor het eerst kennis mee maakte, was ik heel enthousiast. Maar in al die zes jaar heb ik het nog niet op mijn bedrijf weten toe te passen. Misschien zou ik dat vandaag kunnen leren?

Francesca had de basis voor haar eigen business plan gelegd tijdens een bootreis. Ze zat zes uur op een veerboot, zonder afleiding en kon er dus rustig aan werken. Ze had haar plan ook meegebracht. Het was heel kleurrijk en had dikke pagina’s, zoals een boek voor kleine kinderen. De inhoud was gedeeltelijk in het Engels en gedeeltelijk in het Italiaans. Misschien had ik wel anderhalf uur kunnen doorbrengen met het bestuderen van dat plan, maar dat was niet de bedoeling, het ging rond in de klas.

En natuurlijk is het plan van iemand anders ook niet wat je hebben moet, je eigen business-plan is iets strikt persoonlijks, dat nou net vertelt hoe en waarom jij anders bent dan al die anderen die hetzelfde lijken te doen.

Ik denk dat we veel meer hadden kunnen leren, als er meer tijd was geweest.

Meer lezen: https://francescamarano.com/

Een online leeromgeving met WordPress en LearnDash

Terwijl ik bij de workshop zat, miste ik helaas de presentatie van Rosanne van Staalduinen over LearnDash. Ik ben erg geïnteresseerd in eLearning en heb in het verleden veel educatieve websites gemaakt met ATutor. Juist nu de toekomst van ATutor onzeker is, zou ik meer over de alternatieven moeten weten.

Ik hoop dat deze sessie snel beschikbaar komt op WordPress.tv…

 

This post is also available in: Engels


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *