VDL Robotsports op de Eindhoven Maker Faire

Komend weekend staat VDL Robotsports weer op de Eindhoven Maker Faire met onze voetbalrobots.
Het plan is om twee belangrijke activiteiten te gaan doen:

  • Ten eerste willen we onze robots verdelen in twee teams, die dan tegen elkaar gaan spelen.
  • Ten tweede komt er een interactieve activiteit voor jongeren.

Twee tegen tweeoop

Robotvoetbal in de Mid Sized Leage wordt normaal gesproken gespeeld met twee teams van vijf robots: vier veldspelers en een keeper. VDL Robotsports beschikt over zes robots. Bij competities hebben we dus altijd één robot in reserve. Als we “tegen onszelf” willen spelen, komen we dus uit op twee tegen twee: twee teams, van elk twee veldspelers. Onze keeper is veel groter dan de veldspelers, dus het zou niet eerlijk zijn om drie tegen drie te spelen, met aan de ene kant drie veldspelers en in het andere team de keeper plus twee veldspelers.

Twee tegen Twee op ons “draagbare” wedstrijdveld

Eerlijk gezegd is het ons tot nu toe nog niet gelukt om dat spelletje van twee tegen twee succesvol uit te voeren. We hebben het vorig jaar een keer geprobeerd bij het Wiekentkunst-evenement in Moergestel en toen is het niet gelukt. Maar we hebben toen veel geleerd en ons team wil dit keer opnieuw die uitdaging aangaan, met de nieuwe kennis die we in Moergestel hebben opgedaan.

Het is niet gegarandeerd dat het dit keer wel gaat lukken, maar dat maakt het juist spannend!

Robot-workshop

Robot-workshop tijdens High Tech 2Discover

Robot-workshop

De tweede activiteit die op het programma staat is een interactieve workshop. Dat hebben we al vaker gedaan, onder meer op Girlsday, bij High Tech 2Discover en al een paar jaar op de Maker Faire. Maar ook op dat vlak hebben we in het afgelopen jaar nieuwe ervaring opgedaan en willen we dus meer doen dan vorig jaar mogelijk was.

De robots worden bij de workshop bestuurd via een zogenaamde REST-API, dat is communicatie via een Internet-protocol. De robots werken dan als servers en ze krijgen van de deelnemers opdrachten via het WiFi-netwerk. De deelnemers maken daarbij gebruik van Snap, een grafische programmeertaal. Snap is een variant op Scratch, wat heel vaak voor educatieve toepassingen wordt gebruikt.

Bij de workshops worden twee teams van deelnemers samengesteld, die elk één robot gaan besturen met behulp van Snap. Die robot moet dan, met een bal, een parcours afleggen en tenslotte de bal in het doel schieten.

STE(A)M-Educatie

STEM-Educatie bij DOE040

STEM-Educatie

STEM-educatie heeft niets met zangles te maken. De term is overgewaaid uit het Engelse taalgebied. STE(A)M-educatie is op dit moment een hot topic in het onderwijs. STE(A)M staat voor Science, Technology, Engineering, (Arts), and Mechanics. Of de “Arts” echt in dat rijtje thuishoren, daarover lopen de meningen nogal uiteen, maar als je met jonge mensen aan de slag gaat met de insteek om mooie dingen te maken, dan komt ook de kunst toch al snel om de hoek kijken. Dus daar staan we zeker voor open.

We hopen op de Maker Faire dus ook in contact te komen met mensen vanuit het onderwijs. Er is erg veel vraag naar technieklessen, maar er is weinig aanbod op dat gebied. Wij hebben daar iets te bieden: er is ervaring opgedaan met onze workshops en met STEM-educatie bij DOE040 in Veldhoven. Onze plannen op dat gebied zijn nog niet echt uitgekristalliseerd, maar dat biedt juist de mogelijkheid om in te spelen op de behoeften die er bij het onderwijs leven.

Bent u dus werkzaam in het onderwijs en op zoek naar mogelijkheden voor STE(A)M-educatie, kom dan vooral bij ons langs, zodat we contact kunnen leggen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *