Mobiele website

Mobiele website van ElangcoMobiele websites worden steeds belangrijker voor het succes van een bedrijf. 30% van de Internet-gebruikers surft met een mobiel apparaat. Natuurlijk is elke website mobiel te bereiken, maar de lay-out voor een normaal beeldscherm is niet prettig om mee te werken op zo’n klein schermpje.

Vorige week werd ik gebeld door iemand die me graag een mobiele website wilde verkopen. Het was een heel interessant gesprek, maar natuurlijk ga ik geen website kopen: Ik verkoop juist websites! Toch had hij gelijk: Het werd hoog tijd dat ook Elangco een mobiele site kreeg. Dus ben ik gaan kijken hoe ik dat kon realiseren.

Er zijn veel manieren om mobiele websites te bouwen.

Natuurlijk wilde ik mijn bestaande site houden zoals hij is, dus zocht ik een oplossing die werkt met WordPress. Drie mogelijkheden zijn:

  • Plugins
    Er zijn gratis plugins voor WordPress verkrijgbaar die je site mobiel toegankelijk maken. Een nadeel is, dat bij deze plugins vaak de inhoud van je site beschikbaar wordt gemaakt op een ander adres, bijvoorbeeld m.elangco.nl in plaats van www.elangco.nl. Dat is heel gevaarlijk, omdat het Google in de war kan brengen: Google houdt niet van dubbele inhoud. Dat is wel op te lossen met een “canonical”-link in de header van de pagina, maar voorkomen is beter dan genezen.
  • Externe aanbieders
    Je kunt het probleem uit handen geven aan een externe aanbieder. Vaak maken die gebruik van de RSS-feed van je site om de inhoud weer te geven via hun eigen site.
    Het bedrijf dat mij vrijdag belde is zo’n externe aanbieder. Uiteraard zie ik daar niks in: De kosten zijn 10 tot 20 Euro per maand voor iets dat ik heel goed zelf kan doen, zonder kosten. Ook hier speelt het risico van dubbele inhoud. En omdat je de weergave op de site van de externe aanbieder niet 100% in de hand hebt, is de kans op fouten bij het gebruik van de “canonical”-link groter.
  • Thema’s
    WordPress biedt standaard de mogelijkheid om de inhoud van de site weer te geven in verschillende lay-outs. Er zijn online duizenden verschillende (gratis en betaalde) lay-outs (zogenaamde “Thema’s”) verkrijgbaar. Volgens mij is dit de beste oplossing: Ik wilde een probleem met de lay-out aanpassen, dan is dit een oplossing die ingrijpt op de plek waar het probleem zit.
    Het is ook mogelijk om de lay-out automatisch aan te passen aan de browser van de bezoeker van de website. Dat is precies wat ik zocht!

De keuze is dus gevallen op een nieuw thema. Ik hoefde de site alleen maar te updaten naar de nieuwste versie van het thema dat ik toch al gebruikte (op bijna alle WordPress-sites die ik beheer): Weaver II.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *